Čundrem na poslední tisícovky Šumavy lll. - Nad Hospodárnicí, Hvězdáře, Hvězda

Ještě poslední kroky, poslední šumavské vrcholy do sbírky, kterou dnes uzavřu. Vrchol s překrásným názvem Hvězda na mne čeká kdesi na zarostlé hřebenu horského masívu a jeho zdolání nebude jednoduché. Poetický a podobný název nese také předposlední vrchol Hvězdáře. Takhle jsem si je vysnil, takhle jsem si vše představoval. Ale pojďme z poetiky a snění do reálné divočiny.

Nad Hospodárnicí (1 182 m n. m.)

mapa Hvězda

K ránu skutečně přišla krátká přeháňka. Kluci se přestěhovali na kamennou dlažbu terasy a nějak do osmé přežili. Já se vrtím ve vyhřátém spacáku již od rozednění. Vylézat se mi z něho nechce. Až v osm zavelím, že je čas vstávat. Nikdo neprotestuje. Balíme a po snídani vyrážíme do sedla mezi Špičák a vrcholy Nad Hospodárnicí. Snazší cestu mezi dva vrcholy, jež tvoří souvislý hřeben Nad Hospodárnicí, nevšímavě míjíme a jdeme hřebínkem po mnohem horší cestě rozryté těžkým strojem. Odcházíme bláto v často metr hlubokých kolejích, kde auto uvízlo, a stoupáme k vrcholům. Vysoká mokrá tráva nám myje nohy tak důkladně, že nám brzy čvachtá v botách. První nižší vrvhol tvoří skalisko, které podcházíme. Nahoře jsem již byl, ale vyšší vrchol Nad Hospodárnicí je až o 300 m dál. Na plochém místě ho nahrazuje hromada kamení.

Odcházím dobývat poslední tisícovky. Cítím se dost silný, abych vše zvládl. Předpověď počasí na dnešek je skvělá. Než přijdou monzunové deště, měli bychom již být v base Campu na nádraží.

Na hřebenu mezi vrcholy Špičáku a Nad Hospodárnicí.

Stačí jeden vjezd v nevhodnou dobu a dříve slušná cesta se stává oranicí.

Předvrchol Nad Hospodárnicí.

Přímo kvrcholu vede lesní cesta.

Vrchol Nad Hospodárnicí je v dlouhém hřbetu tím vyšším.

Po dešti je chůze vysokou trávou osvěžující.

Hvězdáře (1 160 m n. m.)

Pohodlně nás vede stará nevyužívaná cesta. Když skončí, začíná sranda. Trochu jsem se zdržel vzadu a netuším kudy jdou kluci. Zanedlouho se přede mnou objevují první skalky Hvězdáře. Ten tvoří skalnatý rozervaný a zarostlý hřeben. Skryté kameny a padlé stromy zde vytvořily neprostupnou divočinu. Pasti, do kterých padám. Lezu na skalku, abych zjistil, že další za ní je vyšší. Můj postup se výrazně zpomaluje. Až se přede mnou objevuje stezka, k níž prolezu houštinou. Nahoru na další skalní blok vedou staré úzké kamenné schody. Sotva jdou rozeznat. Vrchol byl skrytý dlouhé roky ve vojenském prostoru Boletice, z něhož ho spolu se Špičákem a Hvězdou na žádost Horní Plané před několika lety vyňali. Možná zde kdysi bylo hlídkové stanoviště vojáků.

Znovu velmi pomalu a složitě procházím skalnatý hřeben, kolem kterého se vytvořilo kamenné moře. Vše je však dokonale zarostlé, každý další krok hrozí pádem a zraněním. Mezi kameny zelené stromy neudrží moji váhu. Znovu a znovu se propadám do trhlin. Rozhodnu se sejít nížeji, kde se snad půjde lépe. Poté nad sebou slyším hlasy kluků, které hřeben také zdržel.

Cesta končí, začíná skalnatý hřeben Hvězdáře. Převýšení je sice minimální, přesto dává průchod terénem hezky zabrat.

První skály Hvězdáře.

Hvězdáře.

Hvězda (1 145 m n. m.)

Lezu k ním vzhůru a pokračujeme krok po kroku k Hvězdné. Kopřivy spalují naše nohy, větve nás zraňují. Poslední šumavská tisícovka opravdu není zadarmo. Marně vzpomínám, která další je takto nepřístupná. Pod dlouhou skalní stěnou netušíme kudy pokračovat. Lézt nahoru žlabem se nikomu nechce a tak obcházíme nejvyšší blok skal zprava. Od Jirky k mému uchu přiletí poznámka: "Sem lezou jen blázni... ".

Pravda, nejsou to zrovna vrcholy, na které by chtěl každý lézt, ale alespoň dokumentují to, že posbírat všechny tisícovky Šumavy není snadné. Přešli jsme na opačnou stranu skal a opravdu zde najdeme snazší výstup k vrcholové skále. Bez batohů dorazíme poslední metry. Před námi ční skalní blok, který se shoduje s fotkami na webech, které o vrcholech píší. Jsem u svého cíle. Zapisuji si zdolání poslední hlavní tisícovku Šumavy, 181 vrchol v pořadí - Hvězdu.

Nijak zvlášť vrchol neoslavujeme. Já sám se jako hvězda necítím. Vše je jen součástí životního stylu, který jsem si společně s mnoha dalšími kamarády a kamarádkami vybral. Desetitisíce kilometrů v horách a přírodě, tisíce nocí pod širákem či později v penzionech, dlouhé stovky vandrů a přechodů hor. Poznávání stále nových cest, krajů. Minulost, kterou nosím stále s sebou. Nijak netíží, naopak mi dává možnost porovnávat a dál hledat. Hledat krásu, sílu, přátelství, lidskost. Hledat pravdu. Všeho nějak kolem nás příliš rychle ubývá. Nebo se mi to jen zdá?

Hvězda. Kudy vzhůru?

Hvězda, poslední zdolaná šumavská tisícovka.

Sestupujeme schůdnějším východním směrem a opět nás čeká průstup zarostlým kamenným mořem, obcházení padlých stromů, bloudění lesem. Jdeme opatrně, abychom se zbytečně nezranili. Na dolní cestu U stodoly nás nakonec pohodlně dovede svážnice, kterou dolů Vojenské lesy stahují dřevo. Ostatně poslední část hřebene je odlesněná, stejně tak i část svahu pod cestou. Údolí Uhlíkovského potoka leží stále hluboko pod námi a výhled na okolní vrcholy je úchvatný. Knížecí stolec s rozhlednou vévodí krajině, po pár stovkách metrů v dáli pod tmavými mraky spatříme kamenitý vrcholek Luzného. Procházíme svahy Hvězdy, abychom se napojili na Hornoleskou cestu. Po ní dojdeme k odbočce, po které klesáme lesem k Perneku. Jsme vyčerpaní, ale spokojení.

Když dorazíme pod Houbový vrch, jdeme dál zkratkou přes posekanou louku k turistickému přístřešku. Slouží jako rozhledna na Lipno a hraniční hřebeny Smrčiny a Plechého. Vyhlásím pauzu a lehám si na rozbalenou karimatku. S tím kluci srozuměni nejsou a prchají dál do Perneku, který leží pod námi. Pár kapek vyžene za chvíli i mně. Scházíme se až v bistru u Žabáka, kde máme čas do odjezdu vlaku do Černého Kříže a Volar. Jirka dojídá připálenou Šumavsku topinku a kritizuje mě za to, že si dávám nezdravou grilovanou klobásu. Ale i to patří k mému stylu života.

I dolů se jde těžce. Hledáme schůdné cestu, jak se dá.

Na lesní svážnici máme to nejhorší za sebou.

Před námi se objevil vrchol Knížecího stolce s rozhlednou, kam se dnes smí pouze o svátcích. Jindy si vás mohou vojska NATO mohou splést s pohyblivým cílem.

Jdeme cestou U stodoly s krásnými výhledy na Šumavu.

Vzdálený Luzný.

Svahy Hvězdy.

Selfíčko.

Mraky se stahují, monzunové deště zahrozily.

Vltavské údolí u Záhvozdí skrývá četné meandry Vltavy.

Pod Houbovým vrchem. Pernek je nedaleko.

Hřeben, kterým jsme prošli, máme jako na dlani.

Nad Pernekem u výhledu na Lipno.

Pastviny nad Lipnem.

Lipenský expres má půl hodiny zpoždění. Ležíme na perónu na karimatkách a kolem po cyklotrase sviští bikeři. Neděle je jejich dnem. My se ještě dodrkotáme k Volarům, kde Romanovi ujede vlak do Strakonic a tak ho odvezu na rychlík do Čičenic. Za spoluúčast na vandru, pro mě tak významného, jemu i Jirkovi děkuji.

∆ ∆ ∆

Pár slov o Šumavě

Šumavu tvoří rozsáhlá plochá hornatina na jihu a jihozápadě Čech, při hranicích s Německem a Rakouskem. Hlavní část Šumavské oblasti. Nejvyšším vrcholem české strany je Plechý (1 378 m n. m.). Příčinou je rozsáhlá, vysoko vyzdvižená klenba s mnoha zbytky zarovnaných povrchů a jen částečné porušení kernými pohyby. Celé pohoří je protaženo ve směru severozápad – jihovýchod v délce 120 km.

Šumavská geomorfologická soustava zahrnuje 2 oblasti - Českoleskou a Šumavskou, do které vedle Šumavy patří i Šumavské podhůří a Novohradské hory. Na Šumavě je zdaleka nejvíc tisícovek ze všech českých pohoří, včetně vedlejších vrcholů jich je úctyhodných 286, jen hlavních vrcholů (s prominencí nad 15 m) je stále 181. I ultratisícovek je na Šumavě zdaleka nejvíc, celkem 36. V dalších pohořích Šumavské soustavy se nachází dalších 7 ultratisícovek: 1 v Českém lese, 3 v Šumavském podhůří a 3 v Novohradských horách.

Více zde: www.ultratisicovky.cz

Mojí motivací poznávat blíže zapadlé kouty Šumavy se staly knihy spisovatele Karla Klostermanna (1848 až 1923), od jehož úmrtí uplyne v neděli 16. 7. již celých 100 let. Jeho dílo zůstává čtivé, v mnohém aktuální a stále se vydává i půjčuje v knihovnách. Díky své próze je navíc dodnes považován za určitou autoritu a lidé stále porovnávají některé současné situace s Klostermannovým popisem šumavských míst či událostí. Doma mám celou sbírku jeho knih a své zážitky popisují i s ohledem a inspirací Klostermannem.

Korekce od pokořitele všech hlavních tisícovek České republiky Václava H.

Počet a názvy hlavních tisícovek Šumavy vůbec nebylo pro mne snadné dát dohromady. S dotazem a pomocí jsem se proto obrátil na přítele Václava. Jeho odpověď cituji v plném znění:

"Nazdar, zadal jsi mi úkol, na který jsi měl již delší čas. Součástí každého úkolu je také určitá odměna. Ta mi tady chybí. Nebudeš mi určitě věřit, ale nechal jsem při řešení úkolu hodně času, který jsem mohl věnovat jiným hodnotám. Musel jsem si udělat seznam všech 181 hlavních tisícovek Šumavy, ty napsat na papír a porovnat ho s Tvým seznamem. Ze srovnání vyplývá následovné:

1) Vrch Kapradinec (1083) není hlavním vrcholem, ale VV vrchu Nad Hospodárnicí (1182)

2) V seznamu chybí Holý vrch (1295), který jsem onehdy zdolal s Tebou a RV společně s vrcholem Stráž (1308) při tehdejším třídenním mokrém výletu po Šumavě ve SRN +ČR.

3)V seznamu chybí Žlebský vrch a Suchá hora (1080). Ty jsem zdolal s Tebou.

4) V seznamu chybí vrch Nad Rakouskou cestou (1054) - při cestě z Plechého na Studničnou, Hraničník a Smrčinu.

Takže počty: 178-1+4 mi dává 181 HV Šumavy.

Vrch Hvězdáře (1160) jsou asi 600 m východně od Hvězdy (1145) a 500 m západně od vrchu Nad Hospodárnicí (1182). Pro mně je tato hora významná tím, že jsem zde ztratil krásnou zelenou kšiltovku. Vrch Špičák (1021) na českoněmecké hranici je vzdálen od Rosenauerova pomníku cca 800 metrů. Doufám, že se pochlapíš a horolezeckou výbavou se dostaneš až na špičku hraniční skály. Při zdolávání Kamenné (1101) jsem onehdy po dosažení vrcholu ztratil orientaci a sešel jsem místo k rozcestí Pod Kamennou do osady Nový Svět. Vrchol Kapradinec J (1001) lze prakticky zdolat na kole z Perneku Rakušankou a Hornoleskou cestou.

Za provedené úkony trvající mnoho hodin si účtuji 2 dvanáctistupňová piva značky Plzeň. To představuje cca 12 Kč za hodinu těžké a lopotné analytické práce, tj.hluboko pod minimální zákonnou sazbou mzdového tarifu. S úctou Václav"

Seznam 181 zdolaných hlavních tisícovek Šumavy

(číslo za hvězdičkou o zdolání vrcholu určuje pořadí vrcholu v ČR dle nadmořské výšky, ta je zapsána za názvem vrcholu)

1☆21. Plechý 1378

179☆385. Pomezný 1002

180☆387. Kapradinec J vrchol 1001

181☆388. Homole 1001

(zdroj www.tisicovky.cz a kamarád Václav, dobyvatel všech hlavních tisícovek.České republiky - viz článek Nad Latschensee - za poslední tisícovkou České republiky ll.